Friday, February 19, 2010

Apakah Hukum Kanun yang diguna gereja kristian katolik dalam mengajar umatnya?

Jika dahulu, sangat susah untuk mencari buku fizikal 'KATEKISMUS GEREJA KATOLIK' . Kini di internet pun ada. Buku dalam bentuk fizikal, saya sudah mempunyai sebuah dan saya sangat mencadangkan agar setiap isi rumah kristian katolik mempunyai buku tersebut di rumah. Buku tersebut sangat bermanfaat. Pemimpin gereja mentadbir umat sedikit sebanyak akan merujuk buku itu sebagai panduan dalam menjawab banyak persoalan dari pihak aliran gereja lain atau selain kristian.

Kenapa buku KGK ini saya jadikan topik? Jawapan saya: Kalau gereja katolik tiada KGK, gereja itu bukan katolik. Kenapa buku KGK sangat penting? Jawapan saya: Jawapan dan penjelasan umum telah diterangkan dalam semua topik yang dibincang.

Suka saya di sini untuk memberi gambaran apakah yang terkandung dalam buku KGK ini? Ini adalah daftar isinya, sumber: ekaristi.org.

KONSTITUSI APOSTOLIK

"FIDEI DEPOSITUM"

PROLOG

I. Kehidupan Manusia - Mengenal dan Mencintai Allah

II. Mewariskan Iman - Katekese

III. Tujuan dan Sasaran Katekismus

IV. Kerangka Katekismus

Bagian I - Pengakuan Iman

Bagian II - Sakramen-sakramen Iman

Bagian III - Kehidupan dalam Iman

Bagian IV - Doa dalam Kehidupan Iman

V. Petunjuk Praktis untuk Menggunakan Katekismus

VI. Penyesuaian yang Perlu
Terutama Cinta


Ini adalah link yang lain tentang KGK ini, saya yakin isi kandungan tiada penyelewengan fakta:
http://www.teologi.net/001-Konstitusi.htm

Penapian:
Saya tidak bertanggungjawab dengan apa-apa perkara yang terkandung dari link berkenaan dan saya sendiri hanya linkkan saja rujukan itu. Saya belum pun membuat perbandingan antara buku fizikal dengan di internet tentang isi kandungannya.

2 comments:

Fitri said...

Saya punya saran agar blog ini ramai pengunjung, lebih bagus menggunakan Wordpress supaya lebih mudah berkomentar.

stephen said...

Terima kasih fitri... Beri komentar saja sudah cukup payah, tulis kata laluan setiap kali beri komen.

Usaha ke wordpress akan dilakukan dalam beberapa masa lagi, terima kasih. Sebenarnya saya x tahu bagaimana ke sana.